Voor wie?

Het mooie is dat het gebruik van Baby-/kindergebaren geschikt is voor alle kinderen, van alle leeftijden. Voor horende, gezonde kinderen en ook voor bijzondere kinderen zoals bijvoorbeeld kinderen met het syndroom van down of een beperking waardoor zij, al dan niet tijdelijk, niet kunnen praten.

Wat zijn Baby- & Kindergebaren?

Baby- & Kindergebaren is het ondersteunen van de gesproken taal door middel van gebaren. Het gebruiken van gebaren is een cadeautje voor jou en je kind. Je geeft je kind een middel in handen om zich te uiten, waardoor frustraties bij zowel het kindje als de ouder/opvoeder/verzorger minder vaak voor komen.

Jij en je kindje gebruiken enkele gebaren in een zin om iets specifiek duidelijk te maken. Je hoeft dus niet een hele nieuwe taal te leren. (Bij de volledige Nederlandse Gebarentaal, gebaar je de hele zin, waarbij de grammatica ook nog eens verschilt met de gesproken taal. Dat kost jaren om je eigen te maken. Dat wordt je bij babygebaren écht bespaard!)

Een voorbeeld: “Wil je met de bal spelen?”/”Ik wil met de bal spelen”. Als jullie net begonnen zijn met gebaren, gebruiken jullie wellicht alleen het gebaar voor “bal”, want daar gaat het op dat moment om. Wanneer jij en je kindje iets meer gebaren kennen, kunnen jullie bijvoorbeeld ook het gebaar voor “spelen” eraan toevoegen.

Spraak-/taalontwikkeling

Hoewel een kind pas rond een jaar of anderhalf begint met praten, zijn de hersenen al veel eerder in staat om communicatie en taal te begrijpen. Jonge kinderen zijn sneller in staat een gebaar te maken dan een gesproken woord. Tussen 6 en 9 maanden zijn de hersenfuncties zodanig ontwikkeld dat het kind zich meer bewust wordt van zijn directe omgeving en het de aandacht beter kan sturen en steeds langer kan vasthouden. Een jong kind is pas tussen de 12 & 18 maanden zo ver ontwikkeld dat ze kunnen gaan praten, maar het maken van een gebaar (grove motoriek) kan een baby al vanaf zo’n 8 maanden. (Vaak als een kindje bewust kan zwaaien, begint het ook met gebaren).
Hoe eerder je begint met het gebruiken van gebaren, hoe eerder je kind leert dat een gebaar bij een woord of situatie hoort. Wanneer je dus al rond 6 maanden begint met gebaren aan te bieden, kun je dus al vanaf 8 maanden de eerste gebaren terugverwachten en gelijkwaardig gaan communiceren met je kind!
 
Nadat de spraak op gang is gekomen
Ook wanneer je kind al begint te praten heeft het gebruik van gebaren nog meerwaarde. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gebaren niet alleen de taal- en spraakontwikkeling op jonge leeftijd bevordert. Het heeft ook laten zien dat gebarende kinderen, als ze ouder zijn, een cognitieve voorsprong hebben op niet-gebarende kinderen. Dit is o.a. terug te zien in lees- en spellingsvaardigheden.
Op sociaal emotioneel gebied weten we, uit verschillende onderzoeken, dat gebarende kinderen meer oplossingsgericht zijn en een positievere zelfbeeld ontwikkelen doordat ze zich gehoord en serieus genomen voelen.